یادداشت های یک افسر جوان

دانشجویان،افسران جوان جبهه مقابله باجنگ نرم هستند.حضرت امام خامنه ای

یادداشت های یک افسر جوان

دانشجویان،افسران جوان جبهه مقابله باجنگ نرم هستند.حضرت امام خامنه ای

گزیده دیدگاههای مشایی

مطالب این پست لزوما به معنای تایید آن نیست!
وبلاگ «اندیشه های مشایی» تا کنون در ۲۰ یادداشت، گزیده دیدگاههای آقای مشایی را منتشر کرده است. 
این گزیده ها ما را با اجمالی از تفکرات وی آشنا می کند.

اسفندیار مشایی:

«بحران اقتصادی جهان دوره فراگیری طولانی و عمیقی دارد و‏ به همین علت نمی توان با 

برنامه های صرف اقتصادی با آن مقابله کرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی             04/11/87

 اسفندیار مشایی:

«هنر ناب، تبلوری از زیبایی است و از آنجا که زنان خود مظهر‏ جمال هستند، نقش انکارناپذیری در

 خلق آثار هنری برجسته و زیبا دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی        17/05/83

به دلیل عدم شناخت از ابعاد مختلف موسیقی به عنوان‏ یکی از زمینه ها و ابزارهای مهم هنری در

 انتقال پیام و مفاهیم بالنده،از‏ اثرات این هنر در زندگی آرام و ایجاد فضای شاد و پر تحرک و متین 

محروم‏ هستیم . در بخشهایی از دنیای‏ موسیقی در گوشه خانه ها ، درخلوتها آرامش عمیقی را به

 انسانها  می بخشد و‏ در بخشهایی دیگر ، به عنوان وسیله ای مخرب ، انسان را با غفلت و از 

خود‏ بیگانگی از حرکت در مسیر سعادت و سازندگی باز  می دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی      25/08/83

‏ موسیقی این مرز و بوم در صورت ایجاد زمینه ها و شرایط مساعد‏ می تواند مرزها را درنوردد

 و پیام آور کمال و انسانیت برای جهانیان شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی         08/05/84

‏ «صنعت فرش در ایران نقش‏ انتقال مفاهیم فرهنگی را از گذشته های دور به نسل کنونی ایفا

 کرده است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی      07/07/82


اسفندیار مشایی:

«میزان حضور گردشگر خارجی در هر کشور از‏ شاخصهای مهم برای ارزیابی امنیت ملی آن کشور است در حالی که سابق این‏ گونه نبود و این وضعیت نشان دهنده تغییر نگاهها به این حوزه است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           10/02/86

«ما‏ اعتقادی به تفکیک فرهنگ و اقتصاد در امر گردشگری نداریم و معتقدیم که باید‏ فرهنگ اقتصاد در گردشگری وجود داشته باشد. البته آنچه برای ما در این مبحث بیش از اقتصاد مهم است، حفظ‏ ارزشهای فرهنگی است که در برنامه ریزیها در اولویت قرار دارد.

‏ ما توسعه گردشگری را به موازات تحکیم مبانی فرهنگی، با‏ نگاه به حضور ایران در عرصه بین المللی و رونق اقتصادی می بینیم. برای بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی کشور باید هزینه کنیم و به‏ بازگشت اقتصادی آن فکر نکنیم، چرا که بر این باوریم که اینها نوعی سرمایه‏ گذاری است. ‏ نگاه اقتصادی صرف به بخش فرهنگ می تواند‏ موجب پیدایش ابتذال فرهنگی در جامعه شود و برنامه ریزان ما نیز باید به‏ این مسئله توجه داشته باشند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          18/08/84

«دولت نهم با هدف پایبندی به ارزشهای اسلامی گردشگری را‏ توسعه می دهد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی            12/03/86

اسفندیار مشایی:

«لباس اسلامی نداریم ولی پوشش اسلامی‏ داریم. غذای خاص اسلامی نداریم زیرا غذا چیزی است که شما در طبیعت کاشته‏ اید و درو  می کنید و  می خورید. بسیاری از این سنت ها  اسلامی است و در این‏ قسمت تقابلی وجود ندارد . دین با ملیت اساسا از یک جنس نیستند که بخواهیم‏ تقابل ایجاد کنیم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/11/20

اسفندیار مشایی:

«قوانین بازدارنده فعالیت های‏ اجتماعی و ورزشی زنان پایتخت مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

قصد داریم تا با راه اندازی دفاترامور زنان درمناطق 21 گانه‏ شهرداری، جهت دهی خاصی را به فعالیت های  اجتماعی و فرهنگی زنان ببخشیم.

خبرگزاری جمهوری اسلامی       24/10/82

‏ «با برخوردی که در طول تاریخ با زنان بعمل آمده، کل جامعه‏ عقب مانده و از پیمودن راه های کمال باز مانده است. تمام تلاش غرب براین است که اجازه ندهد زنان از‏ ظرفیت های واقعی خود بدرستی استفاده کنند تا از این راه جامعه به تعادل‏ نرسد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی        17/05/83

اسفندیار مشایی:

«ارتحال عالم ربانی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی  بهجت،‏ موجی از اندوه را در میان عموم پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و به‏ ویژه علما و اندیشمندان اسلامی و سالکان طریق هدایت برانگیخت.‏ آن عارف واصل و عامل و فقیه فقید مدقق، میراث بان اندیشه ناب مکتب هدایت‏ محمدی(ص) و حافظ ارزش های  والای مذهب ولایت علوی(ع) و دعوت کننده  به ساحت‏ قدس مهدوی(عج) بود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/02/28

اسفندیار مشایی:

«ما مسوول حفظ ارزش های معنوی دفاع مقدس هستیم و باید در‏ جهت معرفی این ارزشها به جهان تلاش کنیم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          10/01/86

«باید بپذیریم که مردم ما بعد از پیروزی انقلاب‏ اسلامی آمادگی لازم را برای پذیرش دستاوردهای بزرگ انقلاب و ماموریتهایی که‏ بر دوش مردم  می گذاشت نداشتند ، اما دفاع مقدس مردم را بسیج، فشرده و‏ منسجم کرد و قدرت فکری و عاطفی و روحی و روانی به ملت داد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          07/03/87

«دفاع مقدس به مثابه یک مکتب‏ است که پیام و معنا دارد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/03/02

اسفندیار مشایی:

«مقبولیت ما، مشروعیت لحظه به لحظه ماست. انقلاب اسلامی در مقام آرمان، اندیشه، احساس و فکر ماندگار است اما در عرصه‏ حکومت و عملیات بدون پشتوانه مردمی  نمی تواند برقرار باشد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/10/27

اسفندیار مشایی:

«متناسب با نوع محتوای این جمهوری، ساختار هم تغییر  می کند،‏ به عنوان مثال، ایران در حال حاضر جمهوری است و اگر جمهوری اسلامی نبود،‏ شورای نگهبان معنا نداشت.

جمهوری یک ساختار یا مدل مدیریتی است و به ازای بقیه نظامات‏ سیاسی دارای روح است یعنی یک ساختار، کالبد نیست زیرا روح دارد و روح‏ اسلامیت با روح جمهوریت در تقابل قرار  نمی گیرد و اینکه کسی جرات کند که‏ بگوید دین در همه جا وجود دارد، به معنای این است که  تقابلی وجود ندارد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/11/20

اسفندیار مشایی:

«یکی از ویژگی های اسلام ناب این است که بر حقیقت  تاکید دارد،‏ پیغمبر  می­توانست خود عدالت را برقرار کند ولی آن را به مردم واگذار کرد‏ زیرا اگر مردم این کار را انجام  نمی دادند، یک چیز دیکته شده تحمیلی بر‏ همه شوون زندگی و مردم در سایه یک نظام حاکم  می شد و این ارزش نداشت.

‏ اگر شما قسط را بر مردم تحمیل کردید، در واقع چیزی اتفاق نیفتاده است.‏ آزادی باید عدالت را برقرار کند و محصول آزادی، باید عدالت باشد و این‏ عدالت بدهکار آزادی است و نظامی که به سوی عدالت حرکت  می کند، نتیجتا به‏ سوی آزادی حرکت  می­کند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/11/20

‏ «مفهوم عدالت مفهوم اقتصادی صرفی‏ که در پهنه سیاست تجلی یافته و منشا تحولاتی که گاه و بیگاه با خشونت همراه‏ است، نیست. عدالت مفهومی عمیق انسانی است در واقع قرار دادن‏ هر چیز در جای خود است و با قاطعیت می توان گفت، جای چیزها در تاریخ نیز‏ تغییر می کند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           14/09/84

‏ اسفندیار مشایی:

«علوم انسانی وامدار جایگاه رفیع‏ انسان است و اهمیت این علوم این است که به مهم­ترین  موضوع آفرینش یعنی‏ انسان ارتباط دارد. علوم انسانی حوزه گسترده و وسیعی است و هر روز که بشریت در پهنه‏ این جهان، زندگی در عرصه های  مختلف را تجربه  می کند، به این علوم افزوده‏ می شود.

اینکه انسان چگونه از ظرفیت ها  و منابع استفاده  می کند،‏ با نوع نگاهی که در علوم انسانی به انسان  می شود، ارتباط مستقیم دارد. فرازهای تاریخ با فرازهای هویت، شخصیت و اصالت انسان در‏ ارتباط است و فرود تاریخ، حدود و منحصر به تلقی ناصحیح و انحطاطی نسبت به‏ نگاه انسان است.

هرگاه اندیشه انسان گرا فرصت یافته است که دقایق و ظرائف وجود‏ انسان را تفسیر کند و به اقتضای آن در صحنه سیاست، اجتماع و اقتصاد بوجود‏ بیاید، راه برای تعالی انسان باز شده است.

‏انسان، هویت و شخصیت خود را وامدار مرتبه الوهیت است و زمانی که مرتبه‏ انسانی تا مرتبه حیوانی سقوط  می کند، راه برای پرواز او بسته  می شود. علوم انسانی در ابتدا باید بفهمد که انسان کیست‏ گفت: تعاریف مربوط به انسان، ناظر به یک بعد از ظرفیت وجودی او است، به‏ طوری که برخی در تعریف انسان گفته اند  که انسان، حیوان ناطق است ؟ برخی می‏ گویند انسان، موجودی است که فکر  می کندو دهها تعریف دیگر درباره انسان‏ وجود دارد.

‏ چالش ما با اومانیسم غربی در این است که تعریفی که آنها‏ از انسان ارائه  می دهند  نمی تواند بگوید که انسان چه کسی است. آنها از‏ انسان، یک موجود کوچک، منفصل، پرتاب شده، متحیر و سرگشته ارائه  می دهند‏ که اول و پایان او مشخص نیست. انسان در اومانیسم‏ غربی، مبدا و مقصد ندارد بنابراین مسیر هم ندارد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/08/02

‏ اسفندیار مشایی:

«بدون تردید مردمی مظلوم تر و آواره تر از مردم فلسطین در‏ دنیا وجود ندارد و کدام وجدان بیداری است که راضی باشد، اینگونه افراد‏ جامعه ای دچار ظلم شود. حضور گسترده مردم بیان کننده  عزم ملت مسلمان برای مبارزه‏ با فزون خواهی صهیونیسم است و کمترین تاثیرآن دلگرمی مردم فلسطین است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی        22/08/83

«روز قدس روز نماد ایستادگی و پایمردی در برابر ظلم و ستم جهانی‏ و صهیونیسم بین المللی است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           06/08/84

«اسرائیل امروز مرده است و آینده ای برای‏ کشورهای بزرگ ندارد و آنها تصمیم دارند برای اسرائیل سرمایه گذاری نکنند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          28/04/87

اسرائیل نامشروع‏ و به مردم منطقه و فلسطین تحمیل شده است. اسرائیل غیر مشروع و تحمیلی است و به همین دلیل هم معتقدیم که باید از‏ میان برود،چون مشروعیت ندارد. مردم ما رژیم اسرائیل را به رسمیت  نمی شناسند، چون‏ این رژیم مشروع نیست و مبتنی بر تجاوز و ظلم و ستم است.

عمده مردم سرزمین های  اشغالی با تفکر صهیونیست ها  مخالف‏ هستند و  حتی بخش اعظم مردم یهودی آنجا صهیونیست نیستند،  بخش عمده‏ ساکنان این سرزمین ها، مسلمان، مسیحی، یهودی و پیروان ادیانی هستند که‏ تفکر صهیونیست را به رسمیت  نمی شناسند.

رژیم اسرائیل مرده  است و‏ اینها فقط دارند تشییع جنازه این مرده را عقب  می اندازند، امروز جایگاه‏ این رژیم غاصب مخدوش است و فلسفه وجودی آن از بین رفته است.

‏ می خواهند با تهدید و هیاهو، مرگ حقیقی رژیم صهیونیستی را مخفی کنند،‏ وحشت دارند و  نمی توانند مرگ اسرائیل را اعلام کنند، چه کسی  نمی داند‏ اسرائیلی که نتوانست حتی مقابل یک حزب بایستد، توان مقابله با ایران را‏ که امروز یک ابرقدرت منطقه ای  است، ندارد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          87/05/01

«افتخار ایرانیان دوستی با تمامی مردم جهان است که‏ مردم ساکن در سرزمین تصرف شده توسط رژیم غاصب اسراییل نیز شامل آن می‏ شود. بحث من دوستی با مردم جهان از جمله مردم‏ ساکن در سرزمین تصرف شده از سوی این رژیم غاصب از جمله مسلمانان، یهودیان‏ و دیگر ادیان الهی ساکن در آن است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          87/05/21

«رژیم‏ مذکور فاقد مشروعیت سیاسی و قانونی است و از این رو امکان شناسایی و‏ رسمیت دادن به آن بکلی منتفی است . رژیم منحوس علاوه بر عدم مشروعیت سیاسی از مقبولیت اجتماعی نیز‏ برخوردار نیست. سوء استفاده و بلکه استفاده اجباری و یا اکراهی رژیم از‏ بخش زیادی از مردم یهودی آن سرزمین  نمی تواند هرگز مبنایی برای مقبول‏ جلوه دادن آن رژیم باشد و چنانچه پشتیبانی سیاسی و نظامی قدرت های  بزرگ‏ از رژیم مذکور برداشته شود همگان خواهند دید که صهیونیست ها  در همان‏ سرزمین تا چه اندازه حقیر و تنها باقی خواهند ماند.

واژه اسرائیل امروز یادآور‏ نژادپرستی، نگاه ضدبشری، خیانت و خشونت و مکر و فریب است و اینجانب با‏ همه دلسوزان هم عقیده ام که در فرهنگ این سرزمین هرگز جایی برای این واژه‏ سیاسی وجود نخواهد داشت».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          87/05/21

«نابودی صهیونیسم باید به یک خواست جهانی تبدیل شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          87/09/09

اسفندیار مشایی:

«تاریخ‏ ایرانیان یک تاریخ متحد و یکپارچه است و در این زمینه قبل و بعد از اسلام‏ را  نمی شناسد و ما در پیش از اسلام هم در این سرزمین بالندگی ، عظمت و‏ شکوه داشتیم. پذیرش اسلام از سوی ایرانیان یک پذیرش آگاهانه است که‏ نشان می­دهد ملت ایران از تمدن برخوردار بودند. ما هیچ نیازی نداریم برای بزرگ نشان دادن اسلام ملت ایران را‏ تحقیر کنیم زیرا تحقیر ملت پیش از اسلام چه فخری دارد. ملتی که گوهر شناس است اسلام را پذیرفته و اکثر دنیا در‏ آن روز قابلیت مقایسه با ملت ایران را نداشتند برخلاف نظر عده ای  جامعه ایرانی هویت خود را از دست نداده‏ است بلکه اسلام را با جان دل پذیرفت و ارزش واقعی اسلام هم در ایران شناخته‏ شد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          29/02/87

«پیدا کردن زبان مشترک برای ساختن یک آینده روشن و اندیشه‏ باز ضروری است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          16/04/82

«ملت ایران در دورانی که بربریت بر جهان حکمفرما بود،‏ تمدن ایجاد کرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی        04/03/86

 «نام ایران اگر امروز به حقیقت در دنیا برده شود نام‏ اسلام بلند  می شود و اسلامی که امروز با پول نفت تبلیغ  می شود اسلام نیست و‏ اسلام واقعی متعلق به این سرزمین است .

دنیا امروز باید حقیقت وجود ایران را بشناسد و‏ باید تلاش کنیم و ظرفیت های  این ملت را در دنیا عرضه نماییم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          29/02/87

«در دولت نهم منطق و ادبیات سیاسی‏ آقای احمدی نژاد این بود که حقیقت نگاه انسانی و الهی دین به دنیا عرضه‏ شود و منطق مدیریت مشترک جهانی بر مبنای آموزه­های حقیقی همه ادیان الهی‏ به ویژه دین اسلام به دنیا عرضه شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/10/13

‏ «سرنوشت گذشته بخشی از امروز است که می تواند زمینه رشد و‏ ترقی را فراهم کند. ملت ایران از معدود‏ ملتهای تمدن ساز و تمدن آفرین به شمار می رود. برخی تفکرات که به دلیل نداشتن فهم لازم از حقایق تاریخی، نتایج‏ ثمربخش غرور و عزت ملی مردم ایران را قبل از پذیرش اسلام نادیده می گیرند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           03/07/84

«وجود یادمان بزرگ و تاریخی تخت جمشید یک فرصت طلایی است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          25/10/86

«عاشورا و محرم یک ظرفیت بزرگ فرهنگی و گردشگری‏ به حساب می آید و به عنوان میراث معنوی مطرح است».

‏ خبرگزاری جمهوری اسلامی          25/10/86

«شاید بتوان فردوسی را‏ نخستین سازمان دهنده  و طراح ناسیونالیسم شیعی در ایران لقب داد آورده است‏­: ملی­گرایی وی توام است با ارادت به ائمه اطهار و ولایت­پذیری در اشعارش‏ به سبب مقتضیات زمان که در حجاب داستان های  کهن ایرانی پیچیده است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          87/02/25

‏ ‏«شاهنامه نمادی از پایداری ملت ایران در برابر ظلم و ستم بیگانگان‏ است. ‏ وی گفت: شاهنامه مملو از روح میهن پرستی و مبارزه با ظلم و جور و بی‏ عدالتی است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی             26/02/86

«دین اسلام به‏ این که ایرانیان این دین را پذیرفته و مسلمان شده اند، افتخار  می کند‏ چرا که ایرانیان را ملتی فرهیخته ،  تاریخ ساز و با ظرفیت های  عظیم می‏ داند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/01/27

«اسلام‏ ناب جغرافیای محدود ندارد و نژاد برای آن مطرح نیست».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/11/20

«نام کورش در دنیا‏ با عظمت یاد می شود و از نام او در دنیا می توانیم بهره های فراوان ببریم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی             05/06/86

اسفندیار مشایی:

«نظام عادلانه و اعتقادی ما در‏ پرتو مدیریتی انقلابی، منسجم، هوشمندو عامل به احکام الهی بار سنگین‏ مسئولیت همه انبیا و ائمه بزرگوار در طول تاریخ را بر دوش گرفته و قصد‏ دارد پرچم اسلام وانقلاب را به دست آن حضرت برساند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی      23/09/83

«ماموریت ما، معرفی امام زمان (عج) با عنوان منجی عالم بشریت به دنیا با‏ استفاده از فن آوری اطلاعات است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی     22/06/84

«بدون شک مکتب تشیع را باید‏ ازحوزه عقل به حوزه عمل بکشانیم زیرا این مکتب انسان سازآنگونه که شایسته‏ است به جهانیان معرفی نشده است». ‏

خبرگزاری جمهوری اسلامی    09/05/84

«انقلاب اسلامی افق و مسیر جدیدی را در نظام سیاسی‏ بین الملل  باز کرد که هرچند هیچ سابقه ای  از آن در دنیا وجود نداشت اما‏ این الگو برای ملت های  آزاده به شکل یک مطلوب و مقصود دست یافتنی‏ خودنمایی کرد و آنها را به شکستن معادلات معمول بین المللی  و اتکا به قدرت‏ بومی و مردمی خود ترغیب کرد.

مقبولیت ما، مشروعیت لحظه به لحظه ماست. انقلاب اسلامی در مقام آرمان، اندیشه، احساس و فکر ماندگار است اما در عرصه‏ حکومت و عملیات بدون پشتوانه مردمی  نمی تواند برقرار باشد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/10/27

«انقلاب اسلامی با‏ حمایت و رهبری امام راحل یک انفجار نور بوده است و امروز جغرافیای انقلاب‏ اسلامی فرامرزی شده است. ‏امروز این همه تهدید و فشار به منظور‏ ریشه و عمق نفوذ نظام جمهوری اسلامی در دنیا است و همه دنیا به اثرگذاری‏ جمهوری اسلامی پی برده اند. امروز سخن‏ امام راحل که باید انقلاب را صادر کنیم در حال تحقق است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی            12/03/86

«زر بیرونی همراه با تزویر درونی‏ سبب شکل گرفتن تفکر  بی روح کردن انقلاب اسلامی بود. این تفکر تاکنون خسارات بسیار سنگینی را متوجه انقلاب اسلامی‏ کرده است و هنوز نیز جاری است. ‏ در این دیدگاه پس از‏ برپایی نظام جمهوری اسلامی، تحول و انقلاب، پایان یافته تلقی می شود. از روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، با استفاده از‏ فرصت های  پدید آمده طرفداران این تفکر که خیلی زود هم به مسند حکومت و‏ دولت رسیدند تلاش کردند تا مظاهر انقلاب تنها به عنوان یک بخش تاریخی باقی‏ بماند.

بنابر دستور دولت موقت، از پخش سرودهای‏ انقلابی نیز اجتناب شد. ‏ این تفکر، سطحی، محدود، جزئی نگر و بدون توجه به ریشه ها و آینده‏ انقلاب اسلامی است که به دلیل کم هزینه بودن، مورد قبول برخی افراد‏ قرار گرفت. برخی از طرفداران این تفکر در نوشته هایشان آورده اند‏ که حکومت شاه نگذاشت و گرنه در نظام قبل هم ما می توانستیم مذهبی باشیم. قبله این افراد اروپا است.

‏ تفکر یا نگرشی دیگر به انقلاب اسلامی وجود دارد که‏ را در تقابل با تفکر یاد شده است. تفکر نوع دوم، انقلاب اسلامی را راهی  بی پایان می داند و‏ نظام جمهوری اسلامی را تنها یک منزل در این مسیر می داند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی     02/02/83

«در جهان که داعیه رهبری و هدایت فکری‏ آمریکا با شکست مواجه شده است بهترین مجال برای ترویج مفاهیم ناب مکتب‏ نجات بخش اسلام فراهم آمده است.‏ در چنین فضایی مسئولیت فرهنگی ما تحقق حاکمیت اسلام ناب‏ است».

‏ خبرگزاری جمهوری اسلامی      13/04/83

 «در فضای فرهنگی حاکم بر جهان کنونی، ایران اسلامی ظرفیت‏ بسیار بالایی برای پاسخگویی به سؤال­های   بی­پاسخ جهانیان به ویژه جوامع‏ غربی دارد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی         13/05/83

 «هم اکنون کشور در شرایط عرضه اطلاعات به دنیا قرار‏ گرفته است که خبرنگاران نقش اصلی و عمده ای دراین اطلاع رسانی بعهده دارند. انتقال‏ ایده و آرمان های  اصیل نظام جمهوری اسلامی به دوره آینده از این جهت بسیار‏ اهمیت دارد. با توجه به دوره حاکمیت نرم افزاری در دنیا ، کسانی که با‏ استفاده ازفناوری سخت افزاری در دنیا حکومت می کردند،اکنون موقعیتشان متزلزل‏ شده است.

ملت ها  به لحاظ نرم افرازی هیچ مشکلی ندارند و ملت هایی  که‏ بر فرهنگ و تمدن دیرینه ای متکی هستند از لحاظ نرم افزاری جلوترند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی      17/05/83

 ‏ «توسعه ارتباطات‏ جهانی در حوزه گردشگری برای کشورمان حیاتی است. جمهوری اسلامی جنسش جهانی است و بدون توسعه‏ ارتباطات، پویا نخواهد بود و باید در این بخش برنامه ریزی جامعی کرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           10/02/86

جهان به سمت یک بن بست بزرگ و نیاز‏ شدید به گفت و گو می رود و در این مسیر ایرانیان با تاریخی گرانبار نقشی‏ والا و ارزشمند را ایفا خواهند کرد. اکنون جهان در چنان بن‏ بستی است که صدها میلیون  نفراز گل شدن یک توپ خوشحال و صدها میلیون نفر‏ از گل نشدن آن غمگین می شوند. مدیریت صالح برای اداره شایسته جهان نیز موجود نیست و‏ در این شرایط انسان ها به دنبال حرف و سخنان تازه ای خواهند بود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی         13/02/86

«امروز مردم جهان درپی منجی هستند تا آنان را از چنگال ظلم و ستم‏ بیرون کند و این نجات دهنده  را در مکتب خمینی و انقلاب اسلامی جستجو‏ می­کنند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی            13/03/86

‏ «شرایط امروز جهان شرایطی نیست که کشور صرفا به تصمیم سازی و بدون‏ توجه به شرایط جهانی بپردازد، به همین دلیل ملت ما باید دقیق ترین  تحلیل ها‏ را از شرایط امروز جهان داشته باشد و با دنیا همراه و ارتباط داشته باشد.

دنیا امروز‏ برای اداره خود نیازمند تحول و شیوه جدید است وشیوه های گذشته جواب نمی دهد. ایران باید پاسخگوی این شیوه جدید در دنیا باشد و این نیاز را‏ تامین کند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی            17/6/86

«سهم ملت ایران در تعامل جهانی، بسیار بزرگ است و نقش تاریخی که‏ ملت ایران  می­تواند ایفا کند تعیین کننده است. امروز ماندن در جغرافیای‏ بسته یک کشور بدون ملاحظه فرصت­های  جهانی و منطقه ای  یک اقدام از روی عدم‏ درک، می­تواند به نابودی همه این فرصت ها  بینجامد.

درجامعه معرفتی کنونی باید صلح پایدار، کرامت انسانی،‏ برابری علمی و عدالت برای همه، مورد توجه قرارگیرد. بنابراین جمهوری سلامی‏ ایران با این دیدگاهها و ایده ها  خواستار مشارکت فعال و موثر درجهت تحقق‏ آرمانهای یونسکو است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           23/07/86

«اکنون در آغاز هزاره سوم، مکتب غربی و آمریکایی به دلیل خالی‏ نبودن از جنگ، خشونت، فقر، گرسنگی، یکه تازی و چالش برای دیگر ملت ها‏ پاسخگوی مدیریت جهانی نیست و جنگ عراق و افغانستان و فقر در دیگر کشورها‏ شاهدی بر این ادعا است. ایران صلاحیت حضور در جامعه جهانی را دارد و باید با اتکا به‏ تاریخ روشن و موفق خود در گذشته و نگاه و منطق روشن به آینده بنا بر وعده‏ الهی مسوولیت کنونی خود را دریابد و آن را به انجام رساند»

خبرگزاری جمهوری اسلامی            26/07/86

«در نظام مدیریتی آینده همه باید جهانی فکر کنند‏ و همگان همگان را دیده و موجودیت خود را در گرو موجودیت همگان ببینند،‏ بنابر این نشست کوردوبا از این جهت اهمیت دارد که راه خود را برای گفت‏­وگوی بین ادیان و تمدن­ها  پیدا کند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          07/08/86

«باید در زمینه پیوستن ایران به سازمان‏ جهانی تجارت (WTO) با سرعت بیشتری وارد میدان شد. چگونگی حرکت در‏ مسیرجهانی شدن را  نمی توان به ملتها دیکته کرد. ملت ایران به دلیل سابقه تمدن پیش و پس از‏ اسلام یکی از شایسته ترین  ملتها با داشته های بسیار است که در فرایند جهانی‏ شدن باید حضوری فعال داشته باشد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی              21/10/86

«امروز حرکتی در جهان درمورد جهانی سازی  بوجود آمده که‏ برخی قدرت های  بزرگ می خواهند با سوار شدن بر موج آن، جهانی سازی  را در‏ راستای اهداف خود به کار بگیرند و آن را به ابزاری برای توسعه سلطه خود‏ تبدیل کنند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           15/12/86

‏«ما در انقلاب اسلامی به هویت ، حقیقت و جهان پرمعنایی که با‏ آن سابقه­ای  داشتیم بازگشت کردیم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          29/02/87

 «به اعتقاد من اگر نوع نگاه و تفکر امام به حکومت دینی و سیاست حاکم‏ بر آن، برای جهانیان تبیین شود، انقلاب اسلامی بیشتر از گذشته مورد توجه‏ جوامع مختلف بشری قرار  می گیرد.

در دولت نهم منطق و ادبیات سیاسی‏ آقای احمدی نژاد این بود که حقیقت نگاه انسانی و الهی دین به دنیا عرضه‏ شود و منطق مدیریت مشترک جهانی بر مبنای آموزه­های حقیقی همه ادیان الهی‏ به ویژه دین اسلام به دنیا عرضه شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/10/13

«نام ایران اگر امروز به حقیقت در دنیا برده شود نام‏ اسلام بلند  می شود و اسلامی که امروز با پول نفت تبلیغ  می شود اسلام نیست و‏ اسلام واقعی متعلق به این سرزمین است . دنیا امروز باید حقیقت وجود ایران را بشناسد و‏ باید تلاش کنیم و ظرفیت های  این ملت را در دنیا عرضه نماییم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          29/02/87

«انقلاب اسلامی ایران یک هدیه‏ خداوندی است که همواره مورد عنایت های  الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عج)‏ بوده و هست».

خبرگزاری جمهوری اسلامی          88/11/22

«روح انقلابی، کندی را نمی پذیرد و ما نمی توانیم معتقد باشیم که‏ مسئولیتمان را انجام داده ایم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی        15/12/83

«15 سال بعد از جنگ تحمیلی برخی با خط و خط‏ بازی و فساد سیاسی ملت را متهم و با دعوا و حزب گرایی و دسته بندی سیاسی‏ دیدگاه های امام راحل (ره) را فراموش کردند. ‏ معاون رییس جمهور به انتخابات ریاست جمهوری اشاره و اضافه کرد :  رییس‏ جمهور بر اساس آرا ملت  سر کار آمده و هیچ جریان سیاسی از او حمایت نکرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی           06/08/84

مشایی: «ولایت فقیه دو ماموریت مهم دارد:

مأموریت اول این است که بخشی از‏ محرومیت های  عدم ظهور را جبران کند زیرا وقتی امام نیست، در واقع جامعه‏ از وجود امام محروم است، دوم این­که توانمندی­های  نوع مدیریت امام، مثل‏ انبیا است و در دوره غیبت، جامعه از این توانمندی محروم است و ولایت فقیه‏ آن را جبران  می­کند؛ یعنی این­که بخشی از این حضور به ظهور برسد انگار که‏ امام وجود دارد اما تمامی آن که رخ  نمی دهد، چون امام، شخصیتی دیگر است. ولایت فقیه یک جایگاه و علم دیگری‏ دارد. ولایت فقیه با ایجاد شرایط و وضعیت مطلوب و آرمانی، تحقق‏ شاخص هایی  که باید در ظهور اتفاق  می افتاد و رخ نداده است، را ایجاد می‏ کند.


ماموریت دوم نظام ولایت فقیه در زمان غیبت نیز همین است که‏ تلاش کند تا بخشی از آن چیزی را که امکان تحقق دارد، عملی کند که از این‏ فرصت امکان ظهور خود امام را فراهم کند.

از نظر‏ رئیس جمهور، زندگی در نظام ولایت فقیه، تمرین برای زندگی در نظام مهدویت‏ است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی- ۲۰/۱۱/۱۳۸۸

«شهید علم الهدی و‏ سایر دانشجویان شهید پیرو خط امام که در این منطقه در مقابل دشمن بعثی‏ ایستادند ما را متوجه این رسالت مهم کردند که باید همواره مدافع و‏ پشتیبان ولایت باشیم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ۱۹/۱۲/۱۳۸۶

‏ «این­جانب بعد از دستور مقام معظم رهبری خود را معاون اول رئیس جمهور نمی‏­دانم و به عنوان یک سرباز ولایی در هر کجا که بتوانم به مردم عزیز کشور‏ خدمت خواهم کرد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی -۳/۱۲/۱۳۸۸

«فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب‏ همه امور و مباحث است و من همچنان که بارها صراحتا و علنا اعلام کرده­ام‏ مطیع نظر مقام معظم رهبری هستم و افتخار  می­کنم سرباز کوچک ایشان باشم».

خبرگزاری جمهوری اسلامی- ۶/۱۱/۱۳۸۸

مشایی: در فرهنگ ما لیبرالیسم معنی‏ ندارد و ما بر اساس ارزش­های اسلامی فکر و عمل می­کنیم.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 3/5/1388

اسلام ناب محمدی‏ بر ارکانی استوار است، البته شاید پایه­هایش از ارکانش بیشتر باشد. ‏ اگر یک حوزه و مشرب و مذهب فکری، بخواهد به سوال هایی  مانند انسان کیست،‏ چگونه باید زندگی کند، مبدأ، مقصد و مسیرش کجاست، پاسخ دهد و به همه‏ زوایای آنها بپردازد و نگاه جامعی ارایه دهد و از سوی دیگر هم به حقوق‏ انسان و هم به تکالیفی که برعهده اوست، بپردازد این  نگاه معطوف به مکتب‏ انبیا است، زیرا پیامبران مکاتبشان به عنوان مکاتب الهی پاسخگوی همه این‏ زوایا است.

‏ خداوند آمدن آدم و مسیر زندگی‏ وی و سیرتکاملش را تعیین  می کند. برخی از اندیشه ها  چه‏ منتسب به آسمان و یا از جنس مکتب زمینی باشد، به همه سوالات پاسخ  نمی دهد‏ بلکه به بخشی از مسایل  می پردازد و ماموریتی هم که برای خودشان قابل‏ هستند، توجه به برخی از حوزه ها  است.

البته  می­دانیم که یک دین بیشتر نداریم اما‏ اسلامی که در قرآن وجود دارد، منظور اسلام بعد از پیامبر بزرگوار ما نیست‏ اما حسب میزان کمال و نیازهایی که جامعه با نگاهی به آینده پیدا   می کند،‏ نیاز به نوع جدیدی از دین وجود دارد.

‏ پیامبرانی که ماموریت­های  جهانی داشتند و برخی از آنها برای‏ یک قوم آمده بودند، رسالت پرداختن به همه مسایل را داشتند و به تعبیر‏ دیگر پیامبر، مدیر جامعه است و به میزان ظرفیت جامعه به هر حوزه ای  ورود‏ می یابد و به سوالات مردم پاسخ  می گوید. پیامبران استعداد  نمی­دهند بلکه آن را‏ شکوفا  می­کنند و اگر این استعدادها شکوفا نشود، وجود با عدم وجود آن‏ مساوی است.

پیامبران نسبت به رشد جامعه به‏ مردم پاسخگو هستند. پیامبر اسلام آخرین پیامبر و آخرین مامور‏ الهی با رسالت جهانی است، یعنی جامعه را باید هویت و سامان دهد و در همه‏ ابعاد مدیریت کند و به این واسطه، زمینه­های رشد بشر فراهم کند و منطق آن‏ هم شکوفایی استعدادهاست؛ زیرا استعداد را پیامبران  نمی­دهند بلکه‏ ماموریت آنها شکوفا کردن استعدادها است که اگر شکوفا نشود، خلاف حکمت الهی‏ است.

باید شرایطی را ایجاد کرد که در سایه آن، امکان‏ بروز استعداد از قوه به فعل به وجود آید. بر همین اساس، باید یک نظام‏ عادلانه برقرار شود تا زمینه ظهور استعداد را فراهم  می کند.

‏ دین اسلام بر خلاف تصور برخی افراد که فقط به بخش‏ های خاصی  می پردازد، ماموریت جهانی دارد، اسلام دینی ناب و با برخی از‏ اندیشه های  بشری تفاوت اساسی دارد. آنها ممکن است به این اعتقاد نداشته‏ باشند که دین وارد سیاست شود و در ساختار حکومت دخالت بکند و در مدیریت‏ اجرایی بخش های  مختلف داعیه ای  برای ورود داشته باشد ولی  اسلام ناب‏ ماموریتش پرداختن به همه مسایل جامعه است. اسلام ناب حقیقت دین است و ماموریت دینی  پیامبرش رسالت جهانی‏ دارد و فراگیری آن، جغرافیایی است و  فراگیری تاریخی نیز دارد یعنی هم در‏ جغرافیا و تاریخ محدودیت ندارد و ابدی است.

باید توجه کنیم که وظیفه پیامبر در این دو حوزه جغرافیایی و‏ تاریخی چیست، مثلا آیا فقط مجموعه ای  از توصیه های  اخلاقی است ؟ برخی تصور‏ می کنند که پیامبر فقط معلم اخلاق است، البته ایشان قطعا معلم اخلاق هستند‏ ولی باید توجه داشت که اسلام پاسخگوی همه است و وضعیت موجود را ارزیابی‏ می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/11/1388

اسلام ناب، اسلامی است که‏ به هر سوالی پاسخ  می دهد و در برابر یک سوال، با روی باز استقبال  می کند. ‏اسلام ناب قوی، قدرتمند، اقناع گر و ارضاکننده است. اول ارضای عقل بعد‏ اقناع عقل، بعد اقناع قلب. اسلام ناب موج آفرین و با جسارت است و در برابر‏ هر اندیشه ناعادلانه می­ایستد. اسلام ناب، منطبق بر جنبه معرفتی  و‏ پاسخگوی همه سوالات است، بنابراین اگر در یک موردی، فردی در حوزه اندیشه‏ از پاسخ به سوالی طفره رفت،  نمی­تواند مظهر حقیقت باشد. باید توجه داشت،‏ اسلامی که قدرت پاسخگویی ندارد، اسلام ناب نیست و اسلامی که از ارایه اندیشه‏ وحشت کند و از آزادی اندیشه حراست نکند، اسلام ناب نیست. سخنی که امام خمینی(ره) روی آن تاکید داشتند،‏ ایستادگی آشکار و برجسته در برابر اندیشه ای  بود که اساسا معتقد بود‏ ماموریت دین، مدیریت جامعه نیست. کسی که اندیشمند اسلامی است، ترس برایش معنا ندارد. در حال‏ حاضر دولت احمدی نژاد، این آمادگی را دارد که در منطق مدیریت جهانی، هر‏ پیشنهادی را برای تقویت اندیشه های  معرفتی ارایه کند.

این نظریه در تاریخ هم وجود داشت که دین کارکردی از‏ جنس مدیریت جامعه ندارد ولی امام(ره) فرمودند اسلام ناب محمدی که پیامبر‏ عرضه کردند، در عمل و زمینه های  مختلف کارکرد دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/11/1388

یکی از ویژگی های اسلام ناب این است که بر حقیقت  تاکید دارد،‏ پیغمبر  می­توانست خود عدالت را برقرار کند ولی آن را به مردم واگذار کرد‏ زیرا اگر مردم این کار را انجام  نمی دادند، یک چیز دیکته شده تحمیلی بر‏ همه شوون زندگی و مردم در سایه یک نظام حاکم  می شد و این ارزش نداشت. ‏ اگر شما قسط را بر مردم تحمیل کردید، در واقع چیزی اتفاق نیفتاده است.‏ آزادی باید عدالت را برقرار کند و محصول آزادی، باید عدالت باشد و این‏ عدالت بدهکار آزادی است و نظامی که به سوی عدالت حرکت  می کند، نتیجتا به‏ سوی آزادی حرکت  می­کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/11/1388

اسلام‏ ناب جغرافیای محدود ندارد و نژاد برای آن مطرح نیست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/11/1388

در هنگامه تحیر فلسفه ها  و مکاتب مادی، دیدگاه اسلام ناب‏ محمدی (ص) که در مکتب حیاتبخش تشیع جلوه گری دارد فرصت  می یابد تا خود‏ را به جامعه جهانی معرفی کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/11/1388

مشایی: رسالت حفظ و احیای فرهنگ انسان­ساز حسینی و‏ اتصال جریان سیال عاشورا به قیام منجی عدالت­گستر هستی بیش از هرکس بر دوش‏ هنرمندان متعهد سنگینی می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 18/2/1384

 اندیشه‏ مهدویت و انتظار باعث ایجاد وحدت وانسجام در کشور ایران شده است. ‏ملت ایران همیشه بر مبنای‏ داشته­های مشترک که مهمترین آن تشیع و اندیشه مهدویت و انتظار است هویت‏ اسلامی خود را تحکیم و عمق بخشیده است. شیعیان در طول تاریخ بر محور مهدویت و انتظار به رشد‏ و شکوفایی بالایی دست پیدا کردند و به همین دلیل دشمنان امروز این اندیشه‏ غنی را مورد حمله قرار دادند. موضوع مهدویت خصوصا در جمهوری اسلامی به صورت عمیق‏ ریشه دوانده و باعث پیشرفت و دستاوردهای عظیمی شده است. نباید اجازه دهیم شبهه افکنان با خرافات و انحراف، مهدویت‏ که محور اصلی حرکت شیعی است را تضعیف و به چالش بکشند. جهان امروز از ظلم و ستم خسته شده است و همه نیاز به‏ یک منجی را احساس می کنند. تعاملات امروز جمهوری اسلامی در عرصه جهانی همه بر محور‏ مهدویت شکل  می گیرید. اگر امروز در اواخر هزاره دوم نظامی مبتنی بر دین در ایران‏ شکل گرفته و به صورت بالنده داعیه جهانی دارد، از برکت مهدویت و انتظار‏ است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 21/4/1386

ما‏ در میراث تاریخی و فرهنگی در پی بروز جلوه­ها و ظهور انسان کامل هستیم. بزرگترین میراث بشری مربوط به مکتب مهدوی، اعتقاد به ظهور و مدیریت حضرت‏ مهدی(عج) بر جهان است. امروز نام ایران با حضرت مهدی(عج) قرین شده و بیانگر‏ مکتبی است که افق جدید و متفاوتی را نشانه گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 5/6/1386

عاشورا نتایج و ثمرات زیادی دارد که یکی از‏ مهمترین آنها آشکار و روشن شدن مدیریت الهی و ایجاد زمینه برای ماندگاری‏ جریان الهی است.

امام حسین (ع) برای جاری شدن‏ مدیریت الهی، صحنه را به گونه ای  اداره کرد که هیچ ناخالصی در آن باقی‏ نماند و تنها افراد مخلص و مومن واقعی در واقعه کربلا حضور داشته باشند.

مردم دنیا باید یک نگاه انتقادآمیز و اعتراضی به وضعیت‏ موجود داشته باشند و ما باید با این گونه اقدامات نگاه جامعه جهانی را‏ به آینده درخشان دنیا که با ظهور امام عصر (عج) محقق  می شود، معطوف کنیم.

امام عصر (عج) برای مدیریت صالح جهان ظهور خواهد یافت و مقدمه‏ این مدیریت، تزلزل در مدیریت جهان است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 26/11/1387

ارزشمندی مهدویت از آن‏ جهت است که خاستگاه آن پیش از هبوت آدمیان است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 30/5/1387

آنانی که‏ به عدالت عشق می­ورزند و به ظهور منجی عالم بشریت معتقدند از آمریکا نمی‏­هراسند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 20/12/1383

برای صلح و ثبات پایدار در جهان باید مقدمات ظهور امام‏ عصر (عج) را فراهم کنیم.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 13/10/1388

با ظهور حضرت مهدی (عج) دوره درخشانی در زندگی بشر پدیدار‏ شده و تمام نکات نهفته در قرآن برای انسان ها آشکار می­شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 9/8/1383

مشایی: توسعه معرفت و بینش فرهنگ فاطمی باید زنده نگه داشته شود زیرا فرهنگ‏ شیعه آمیخته با معرفت است. مکتب اسلام از‏ نگاه بحث در تاریخ  بی­نظیر است و مربوط به زمان و مکان خاصی نیست ابتدا انسان‏ در این مکتب علیه خود انقلاب می­کند و بعد از آن انسان به یک سرباز بزرگ‏ تبدیل می­شود. فرهنگ فاطمی فرهنگ خاصی است که در دنیا ناشناخته است و‏ این وظیفه ما است که جایگاه واقعی این فرهنگ را در دنیا مشخص کنیم و‏ فرهنگ این خاندان را گسترش دهیم.

‏این ظلم است که در حق مکتب فاطمی شده است زیرا در مکتب تشیع،‏ شیعه در برابر فرقه های دیگر قرار ندارد بلکه ماموریت دارد بشر را به کمال‏ برساند. ما امروز وظیفه داریم که حوزه فعالیت این مکتب را‏ گسترش دهیم نه اینکه به سطوح محدود و جزیی فرهنگ فاطمی پاسخ­گو باشیم. فرهنگ فاطمی یک فرهنگ جهانی است و تنها نگاهی‏ است که نگاه سالم است. تعیین جایگاه فرهنگ فاطمی مهم­ترین کاری است‏ که امروز باید به آن عمل شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 5/4/1384

 مشایی: هدایت انسان در سایه هماهنگی و همراهی قرآن‏ و عترت مسیر می شود. این امر هنوز در طول تاریخ محقق نشده است. همه جای قرآن کریم راز و رمز و بهره‏ است و می توان جامعه بشری با استفاده از آن هدایت کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی  ـ 9/8/1383

شناخت و کسب معرفت مضاعف در‏ زمینه آشنایی با خاندان مطهر حضرت علی(ع) و ذریه پاک ایشان گره­گشای معضلات‏ بشری و زمینه­ساز نزول مائده­های الهی است. ‏ تاریخ از ایرانیان به عنوان محکم­ترین و راسخ­ترین طرفداران علویان یاد‏ کرده و نضج و بسط شیعه را به این اهتمام منسوب داشته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 29/8/1386

مشایی: عدم وحدت جامعه‏ بشری در گذشته و حتی اکنون ناشی از عدم معرفت لازم نسبت به خداوند است. ‏ یعنی از یک سو شاهد اختلاف در ملت­ها  بوده و هستیم و از سوی دیگر، هم­چنان‏ که کاوش­ های تاریخی نشان  می­دهد باور به خدا و معبود و زندگی پس از مرگ‏ به صورت عمومی از دیرباز در ملت­ها  وجود داشته است.‏ حل این تضاد را باید در کیفیت و میزان معرفت نسبت به خدا جست و جو کرد. ‏ یعنی خدای واحد موجب وحدت  می­ شود در حالی که فهم متفاوت و بعضا متضاد از‏ خدا موجب نقض توحید و یگانه ­پرستی و اعتقاد به خدایان متعدد و متکثر شده‏ است، مآلا به اختلاف در آحاد و صفوف مردم  می­ شود.

‏ اجتناب از خدایان متفرق و ایمان به خدای واحد اساسی­ ترین دعوت همه‏ انبیای الهی است و ریشه توحید در کلمه، کلمه توحید است. بنابراین، جدا‏ از آن­که خدای خالق آسمان­ها و زمین واحد است، باید معرفت یکسانی از خدا‏ وجود داشته باشد تا به وحدت انسان­ها بینجامد.

‏ جنگ و خونریزی مستمر انسانها در طول تاریخ و حسادت و مسابقه برتری­ جویی‏ و توسعه ­طلبی و اثبات خود از طریق نفی دیگران هرگز  نمی ­تواند محصول ایمان‏ به خدای یکتا باشد و اما برای انسان شایسته ضروری است که در مسیر کسب‏ معرفت از همه امکانات بهره مند بوده، سود جوید و نیز لازم است که این فرصت‏­ها برای همگان فراهم شود تا همگان با افزایش وسعت وجودی به خدای واحد‏ نزدیک­تر و از این طریق به انسانهای دیگر نزدیکتر شوند.

‏ انسان با وسعت وجودی کم  نمی­تواند به فهم خدای بزرگ نائل شود، هم­چنان­که‏ انسان با وسعت وجودی زیاد،  نمی­تواند سنگ و چوب و خورشید و هوای نفس را‏ خدای خود قرار دهد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 16/8/1388

مشایی: همواره نگاه ایشان [امام خمینی (ره)] به توحید بود و اعتقاد داشتند که بر اساس جهان­ بینی‏ توحیدی، همه جهان هستی به خواست خداوند متعال اداره می شود. در این جهان ­بینی، اراده بشر در طول اراده خداوند متعال‏ بوده و براین اساس است که نبرد بین حق و باطل در جریان است؛ ایشان اعتقاد‏ داشتند که در این نبرد، حق بر باطل پیروز می شود. امام معتقد بودند که عموم مردم باید در این نبرد پیوسته و‏ مستمر جبهه حق را تشکیل دهند، لذا رای و دیدگاه مردم برای ایشان بسیار‏ تعیین کننده  بود و از آنجا که پیروزی در این حرکت بعد از توکل به خدا به‏ رای و نظر مردم بستگی داشت، ایشان اصرار داشتند که مردم باید در صحنه ها‏ حضور فعال و چشم گیر داشته باشند. امام خمینی (ره) توده مردم و عموم جامعه را متمایل به جبهه‏ حق می­ دانستند چنانکه در طول تاریخ، توده مردم دعوت انبیا را اجابت کردند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ 14/3/1384


نظرات 2 + ارسال نظر
بنیامین شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 08:10 ق.ظ http://nosubmit.blogfa.com

با سلام
به وبلاگ حامیان دولت ولایی نیز سر بزنید. مطالب ما را با دقت بخوانید و نظر دهید. در صورت تمایل به همکاری و حمایت سایبری از گفتمان و عملکرد دولت، به ما اطلاع دهید. به امید پیروزی حق بر باطل
چاوز یک انقلابی بود و صد شرف داشت به موتلفه و رهپویان و کل خط امامیهای دروغین

سلام
ما از نقاط قوت پرشمار دولت با قاطعیت دفاع میکنیم.
هر شخص و طیفی را باید در جای خودش بررسی کرد.
یا حق

م.بیدار دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 12:58 ق.ظ http://bidarha.blogfa.com

سلام . مطلب فوق العاده قبل تامل و بررسی ای بود .

موفق باشین افسر جوون.

سلام
از اینکه وقت گذاشتی و خوندی ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد